In de herfst vallen de haartjes...

Voor veel dames is dit een eenzaam probleem, want liever heb je het er niet over...haarverlies!

Regel nummer één: RAAK VOORAL NIET IN PANIEK!

Want we zitten gewoon in een vervroegde herfst. 

"Hoezo herfst?? Wat heeft dát er nou mee te maken?"

Wanneer je naar buiten kijkt zul je de blaadjes van de bomen al zien wapperen ook al is het echt nog zomer. Maar door de extreme droogte is de herfst vervroegd ingevallen en daarmee ook de symptomen die daarmee gepaard gaan.

Met symptomen bedoel ik in dit geval de fases waarin wij mensen verkeren. Want het is een bekend gegeven dat onze haarbos reduceert tijdens dit seizoen.

Het is doodnormaal dat je meer haren verliest in de herfst en winter.

Je begint meer haren te verliezen vanaf de herfst, en vanaf de lente vermindert dat weer. Het hoogtepunt qua haarverlies is dan ook de winter, in de zomer verlies je normaal gezien de minste haren. Dat is zo 'geregeld' door moedertje natuur omdat we meer haren nodig hebben in de warmere seizoenen om onszelf te beschermen tegen UV schade.

 

Meestal hoef je je dus geen zorgen maken bij een vol doucheputje, maar het blijft natuurlijk niet fijn om zoveel haren te verliezen.

Vergeet niet dat we 60-150 haren per dag 'mogen' verliezen.

Een paar losse haren zien er overigens bij langharigen dramatischer uit dan bij de halflange kapsels, want verlies je 10 lange haren dan is het bergje groter dan wanneer je 10 kortere haren ziet liggen;.

Omdat ik geen 10 lange haren bij mezelf uit wilde trekken en er op dit moment geen persoon in mijn nabije omgeving is waar ik op los kan gaan, heb ik van naaigaren 10 lange draden geknipt en 10 van de helft van de lengten en dat ziet er als volgt uit:

Dat kleine hoopje ziet er minder serieus uit dan het

grote hoopje terwijl het dezelfde aantallen zijn.

Interessant haargroei proces 

Wist je dat het aantal haren op je hoofd al bij je geboorte vastligt? Al onze haarzakjes liggen al mooi op hun plek als we worden geboren en het is dan ook een sprookje dat je van bepaalde producten meer haardichtheid kan genereren.

Dit is genetisch bepaald.

Het levende deel van onze haren ligt in de de haarwortel, net onder de huid. Deze haarwortel zit vast in een haarfollikel, beter bekend als het haarzakje.

De haren worden verzorgd door bloedvaten die dit haarzakje voorzien van voedingsstoffen.

Door slechte voeding, stress etc. wordt het haarzakje niet voldoende gevoed en kan de haarschacht loslaten.

Het moge duidelijk zijn dat het dus belangrijk is dat we de juiste voedingsstoffen tot ons nemen voor gezonde lokken!

Okéé, die zorg kunnen we wegstrepen, maar wat kunnen we eraan doen?

Ondanks het een natuurlijk gegeven is dat we meer haren verliezen in het najaar, kunnen we wel zorgen dat dit minder wordt.

En dat kunnen we doen op de volgende manier:

 

Was je haar niet te vaak en niet te heet!

Probeer de periodes tussen de wasbeurten door te verlengen zodat je minder vaak je haren hoeft te wassen. Je kunt ook af en toe gewoon met water spoelen. Vooral wanneer je geen of nauwelijks stylingsproducten zoals mousse, gel of chemische leave-in's gebruikt word je haar niet snel vies en is een waterbeurt vaak meer dan voldoende.

Ook wordt het sterk afgeraden om je haren met te warm of zelfs heet water te wassen. Te warm water stimuleert de talgklieren met als gevolg dat je haar sneller vet wordt. Was je haren met lauw/warm water en spoel na met koud water. 

Hitte is sowieso dramatisch voor de hoofdhuid. Probeer dus ook de hete föhn te vermijden.

 

Gebruik alleen een natuurlijke milde shampoo.

Uiteraard bevelen we de Shampoo Bar van Soopie aan omdat deze 100% natuurlijk is en zeer mild reinigt. Ook wordt hiermee je haar gevoed en heeft een neutrale pH-waarde. Wil je meer weten hoe belangrijk de pH-waarde van jouw shampoo is? Dit kun je hier lezen.

 

Masseer je hoofdhuid regelmatig.

Wanneer je er eenmaal aan begint werkt het verslavend, zo heerlijk is een hoofdmassage!

Tijdens een hoofdhuid massage wordt de bloedsomloop gestimuleerd, waardoor er meer voedingsstoffen en zuurstof naar de haarfollikels worden geleid. En deze haarzakjes smullen hiervan! Tegelijkertijd worden opgehoopte gifstoffen weer afgevoerd. Ook de kalmerende werking van de massage heeft een zeer gunstig effect: stress vermindert. Dit is een van de factoren die haaruitval kan beïnvloeden. Ook zal het haar meer gaan glanzen, niet alleen van gezondheid maar ook doordat het natuurlijke talg dat wij produceren met onze hoofdhuid, wordt verdeeld op deze manier.

Hoe masseer je?

Breng drie druppels Haarserum 5.5 van Soopie op de vingertoppen aan en druk met de vingertoppen goed op de hoofdhuid. Ga nu met circulaire bewegingen over alle gebieden. Vergeet ook de achterzijde niet en het gebied rondom de oren. Het masseren hiervan heeft een zeer hoog ontspannend gehalte.

Het effectieve Haarserum 5.5 van Soopie bevat 5 krachtige, 100% natuurlijke biologische ingrediënten om haar en hoofdhuid beter in balans te brengen;

 

Kam je haar niet als het nat is!

Zowel je haren als de haarzakjes zijn op hun kwetsbaarst als ze nat zijn. Kam of borstel je haar alleen wanneer het droog is.

Kam je haar het liefst met je vingers.

 

Eet gezond en gevarieerd.

Probeer elke dag onbewerkte verse groenten en fruit te eten. Vergeet ook de noten niet.

 

Neem tijdelijk voedingsupplementen:

Ijzer: Je kunt een gebrek hebben aan ijzer. Dan spreken we over diffuse haaruitval. Diffuse haaruitval is gelijk verdeelde haaruitval over de bovenkant van het hoofd. Dit kun je vaak zien bij het dunner worden van de slapen en de scheiding bovenop.

Dit komt redelijk veel voor bij vegetariërs of veganisten.

Vitamine C kan het lichaam helpen om collageen te produceren, wat een essentieel eiwit is voor gezond haar, huid en nagels. Evenzo wordt deze vitamine beschouwd als een antioxidant die vrije radicalen bestrijdt die lichaamsweefsels en haarcellen beschadigen.

Biotine (ook Vitamine H of B8 genoemd) wordt vaak als belangrijkste vitamine tegen haaruitval genoemd. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat Biotine voor een gezonde haargroei zorgt door een bijdrage te leveren aan de productie van keratine. Keratine is belangrijk is voor een gezonde haargroei, een gezonde huid en sterke nagels. Biotine zit in eieren, lever, melk, noten en pinda’s.

 

 

Tenslotte, probeer stress te vermijden. Dit doe je het best in dit jaargetijde door een heerlijke herfstwandeling te maken!

 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.